Tuesday, February 26, 2013

Wilde orchideeën in Spanje: de slanke harlekijn of Anacamptis morio subsp picta.

This post in English: click here.

Een enorm veld vol met tienduizenden slanke harlekijntjes (Anacamptis picta of A. morio subsp. picta).

Inleiding.

Zo´n 10 dagen geleden stuiten we bij toeval op een enorm veld vol met wilde orchideeën. Het gaat om een in de streek vrij algemene orchidee, n.l. de slanke harlekijn. De wetenschappelijke naam is Anacamptis morio subsp. picta hoewel veel botanici het beschouwen als een aparte soort, de Anacamptis picta. Maar goed, plotseling zagen we dus een afgezet veld werkelijk afgeladen met orchideeën. Gelukkig werd het veld niet begraasd door vee, hoewel begrazing na de bloeitijd wel positief is voor het orchideeën bestand. Het aantal slanke harlekijntjes dat aanwezig is is werkelijk overweldigend, zodanig zelfs dat er een purperen gloed over het hele veld ligt. De oppervlakte van het veld dat is bedekt met orchideeën is ongeveer 10 hectaren groot (gemeten op luchtfoto´s) en een voorzichtige schatting is dat er beduidend meer dan vijfhonderd duizend (500.000) orchideeën bijeen staan. Zo iets bijzonders moet natuurlijk wel gedeeld worden, hoewel de exacte lokatie natuurlijk niet genoemd kan worden.

LEES VERDER EN GENIET VAN DE FOTO´S. 



Slanke harlekijntjes, zo ver als het oog reikt.




De aar van de slanke harlekijn. De stippen zijn duidelijk zichtbaar, hetgeen één van de kenmerken is die het van de blesharlekijn onderscheiden.



Op veel plaatsen staan ze zo dicht op elkaar dat je je voorzichtig een weg moet zoeken.




De purperen gloed op de achtergrond verraadt de aanwezigheid van vele duizenden orchideeën.




Andere eigenschappen die de slanke harlekijn (A. picta) van de blesharlekijn (A. champagneuxii) onderscheiden zijn de minder teruggeslagen lobben van de lip, meer bloemen en een grover postuur. Ook het spoor is in verhouding korter.




Deze foto laat geen enkele twijfel meer over het overweldigende aantal.




De leden van de sectie Moriones hebben duidelijke strepen op de kroon en kelkbladeren die het helmpje vormen. In onze streek zijn zowel de harlekijn, de slanke harlekijn als de blesharlekijn te vinden.




De orchideeën beslaan een oppervlakte van 10 hectaren en op veel plaatsen staan wel tussen de 50 en meer dan 100 slanke harlekijntjes per vierkante meter. Een voorzichtige berekening met een dichtheid van 5 orchideeën per vierkante meter geeft een minimum aantal van 500.000 harlekijntjes.




Ook hier is de purperen waas op de achtergrond niet afkomstig van heide maar van orchideeën.




Af en toe kun je ook roze of blanke exemplaren vinden. In dit veld zijn ze niet algemeen, maar degenen die er zijn staan in één zone en in kleine groepjes dicht bij elkaar. Er zal dus toch wel een genetisch factor in het werk zijn, anders stonden ze wel meer verspreid.




Detail van een blanke Anacamptis picta.



Tot in de verste uithoeken staat het veld vol.

17 comments:

  1. Ik denk dat ik een gat in de lucht sprong als ik zoiets moois tegenkwam, Marius. Overweldigend. Wat een fantastische ervaring. Hier zie je af en toe de rietorchis en ik heb net foto's gemaakt van de brede orchis (Dactylorhiza majalis). Maar dan wel in de heemtuin en niet in het wild. Heel mooi blog weer. Groetjes, Joke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Joke, ik wist ook niet wat ik zag en het was zeker overweldigend. Ik kan me wel herinneren dat er in Nerderland niet zo heel veel orchideeën te vinden zijn.

      Groetjes, Marius

      Delete
  2. Hallo Marius, schitterende serie van een prachtige orchideeënsoort en dat in deze overweldigende aantallen. Ik kan aan je blog merken dat jij als orchideeënliefhebber net als ik hier met volle teugen van geniet. Gr. Ben

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Ben, ik vind veel bloemen (en dieren) mooi, maar orchideeën hebben nu eenmaal iets speciaals, toch!?

      Groetjes, Marius

      Delete
  3. Oh wat heerlijk moet dat zijn om zoveel van deze prachtige orchideeën bij elkaar te zien.
    Prachtig. Geven ze eigenlijk ook een geur af?
    Fijne zondag gewenst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Marijke, het is zeker een ervaring. Deze Anacamptis picta geven geen geur af, in tegenstelling tot vele andere orchideeën.

      Delete
  4. Geweldig om dit zomaar tegen te komen.
    Dit vind je hier dus echt niet.
    Mooie foto's Marius.
    Groetjes Irma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Irma, ik weet het. In nederland vond je ook af en toe wel en orchidee, maar nooit echt veel. Je moest toch op z´n minst naar de Ardennen voor iets grotere aantallen.

      Groetjes, Marius.

      Delete
  5. Hallo Marius
    Weer een schitterende foto van een prachtige bloem.
    Groeten Bets

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bets, wat zijn ze mooi, hè.

      Groetjes, Marius.

      Delete
  6. Hoi Marius,

    dit is toch werkelijk een prachtig kado van de natuur.
    Zo'n heel veld vol van die mooie orchideeën is echt prachtig om te zien.
    Groetjes, Helma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Helma, een kado van de natuur, maar ook toeval dat ze bv. niet allemaaal zijn opgegeten door het vee. Hoewel ik 2 dagen geleden ben teruggeweest en er waren er zowaar toch een heleboel opgegeten, bijna zeker door reeën.

      Groetjes, Marius

      Delete
  7. Marius, wat bijzonder! Wat zou ik daar ook graag eens tussen liggen met m'n camera. Groetjes Annemarie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Annemarie, ja, maar wel erg oppassen dat je er dan niet een heleboel platrolt. de foto´s maken viel soms niet mee.

      Groetjes, Marius.

      Delete
  8. Hey Marius,
    Dit moet toch prazchtig zijn als je deze orchideeënweide tegenkomt, zoveel moois bij elkaar!
    Een schitterende reeks!
    Groetjes
    Dominic

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Dominic, ja hoor, dat is het zeker, en dan zo veel!!

      Groetjes, Marius

      Delete
  9. Hoi Marius,

    Ik woon en andalusie, zuid Spanje en verhuur daar vakantiehuzien. me nooit verdiept in dit soort bloemen, Orchideen, wilde hyacinten, ze blijken hier heel, heel veel boven de 700 metre hoogte te groeien.
    Pas geleden nam ik een engelse toerist mee naar een veld orchideen. nog noit vertelde ze me dat ze er zoveel bij elkaar had gezien, en ik dacht dat het hyacinten waren haha.

    op mijn website heb ik er een berichte over gescrheven.
    dit is de link naar het bericht http://www.welkom-in-andalusie.com/wilde-hyacinten-vakantie-in-andalusie-begwandeling-bloemen/

    groeten uit zuid Spanje.

    Herman Keeler
    website http://www.welkom-in-andalusie.com/

    ReplyDelete